Call US - 214 - 2547 - 142

Tap To Call
Hjem » Blog » Sykkeltur – Treningsopplegg

Sykkeltur – Treningsopplegg

Jeg har tidligere skrevet en del om sykling, og sykkelturer. Har vært innom spesifikke turer, og litt om type sykkel man bør velge.

Sykkeltur – Treningsopplegg

Dette avhenger jo både av behov, og ikke minst hva man ønsker å betale. Enten om man sykler i Norge, eller i utlandet-planlegg nøye både med sykkel og utstyr. Husk at det ikke er noe koselig, å sykle langt på en tung sykkel. Men uansett er det viktig å ha et visst nivå, på det fysiske. Hvor langt man planlegger å sykle, er jo viktig i forhold til hvilken fysisk form man bør ha. Er man i normal grei form, bør turer på 4-6 mil daglig-ikke være noe problem. Men litt sykkeltrening skader ikke, blant annet for å venne seg til den sykkelen man skal bruke.

Tren med utstyr

Det er liten vits i å trene med en lett sykkel, om man skal legge ut på en tur med full oppakning. Sykkelen vil bli merkbart tyngre, og det må man venne seg til. Det er spesielt viktig med bakketrening på tung sykkel, i Lofoten er det kupert i visse områder og traséer. Jeg har selv syklet og trent, med en sykkel slik den var ment pakket for langturen jeg skulle legge ut på. Det er ikke alle turer man trenger å sykle fullrigget, men i alle fall så mye som mulig. Spesielt langturene, er viktig i så henseende.

Langturer

Tren så ofte som mulig, på litt lengre turer. I helger kan det være greit å legge inn denne type trening, hva man legger i ordet langturer-kommer jo an på planen for turen man skal legge ut på. Men om man har planer om dagsetapper på opp mot 10 mil, bør man minimum ha syklet dette 2-3 ganger før turen starter.

Jobbsykling

Om man sykler til daglig til og fra jobb, er dette en god trening å ha i bunnen. Det avhenger så klart av hvor lang jobbsykling man har, men 10-20 kilometer daglig er en god plattform å starte på. Men husk all trening, er bedre enn ingen trening.

Løpetrening

Man kan gjerne kombinere syklingen, med litt løping. Om man legger inn 1-2 løpeøkter i uken, vil dette merkes godt på kondisjonen etter kort tid. Sykling er ikke så kondisjonsøkende, form for trening. I tilfelle må man sykle med høy intensitet, gjerne intervalltrening hvor man veksler mellom lav- og høyintensitet.

Løpetrening

Innstilling av sykkel

Det er svært viktig, at man har riktig justert høyde på sete og eventuelt styre. Dette får man hjelp til hos forhandler, om man handler ny sykkel. Om man ikke tenker å kjøpe seg ny sykkel, så sjekk med kyndige folk om sykkelen din er riktig justert. Dette er mer viktig enn folk aner, med feil høyde på sete vil man få et dårligere tråkk-enn med riktig høyde. Det kan også gå utover ryggen, om man har feil sittestilling. Avstand fra setespiss til styret, er også viktig å sjekke.

Nok mat og væske

Husk å få i deg nok væske og mat, selv på dager som ikke er så varme-trenger kroppen tilførsel av væske. Drikk før du føler deg tørst, og spis før du føler deg sulten.