Call US - 214 - 2547 - 142

Tap To Call
Hjem » Blog » På fjelltur med staver

På fjelltur med staver

Kanskje ikke noe nytt i dette, men jeg tenker altså ikke på skistaver. Det å gå med staver, er faktisk en treningsmetode som gir deg mer enn du aner. Om man bruker staver i fjellet, vil man også oppleve at det hele blir mer stabilt.

 

På fjelltur med staver

Vi vet jo at fjellet kan by på mye variert terreng og underlag, stavene vil være støttende i de mest krevende partiene. Man kan nesten sammenlikne det med å gå på ski, med og uten staver. Selv om så klart stavene er noe mer viktig ved skigåing, blir prinsippet det samme ved vanlig gange. Man får også en bedre fremdrift, om man bruker stavene riktig-slik man også får det ved skigåing.

Toppåret 2003

Det kan jo tenkes at du har erfaring, med bruk av staver til turer eller trening. Det var langt mer populært for 10-15 år tilbake, enn det vi ser i dag. Det er en del som forbinder bruk av staver, med trim kun for eldre mennesker. Jeg var nok en av dem selv også, men har endret syn på dette. Årsaken til at nedgangen i bruk av staver kom, er man ikke helt enige om. Det er nok flere ting som spiller inn, og all type treningstrender kommer og går – bokstavelig talt. Stavgang er det norske ordet, mens det engelske og ofte brukte – er Nordic Walking.

Mer effektiv trening

Det er flere fordeler ved bruk av staver, og det er mer tidsbesparende enn vanlig gange uten bruk av staver. Så om du har et par slike staver liggende allerede, er det bare å hente dem frem igjen. Eller om du aldri har prøvd noe slikt, kjøp deg et par og kom i gang. Økt styrke, kondisjon og utholdenhet, er hva du vil oppleve om du starter med Nordic Walking. De kan brukes i hverdagen, til trening eller i marka og fjellet. Fordi man også jobber med overkroppen, vil man få en økt effekt på hjerte/kretsløp. Samt styrket muskulatur, som du ikke opplever uten staver.

Mer effektiv trening

Støl i armer og overkropp

Dette er ikke uvanlig å oppleve i begynnelsen, men det er bare et godt tegn på at treningen virker. Når man bruker stavene riktig, jobber man med hele overkroppen – støle muskler vil da være et resultat. Dette går relativt raskt over, så ikke gi opp av den grunn.

Start tidlig

Om du vurderer å bruke staver på din neste fjelltur, så start treningen i god tid før selve turen. Da slipper du å oppleve «Nybegynnerproblemer» på turen, og du har grunntreningen inne allerede.

Få med deg flere

Alt er lettere om man er flere sammen, kanskje få med deg 2-3 venner eller kolleger på noen turer i uka. Har du ikke staver fra før, så kjøp deg noen rimelige først. Men ikke ta de aller rimeligste heller, du får mye igjen for pengene om du legger 400-500 kroner i et slikt kjøp. Husk at dette ikke er skistaver, så ikke fall for fristelsen å bruke slike. Siden man mest sannsynlig vil gå mye på asfalt og underlag som er hardt (steinete) Så er det en mye hardere og spissere pigg, på Nordic Walking staver – enn skistaver.